GENÇLİK VE DUYGULAR

 

İnsan doğasına damga vuran sekiz temel duygu hepimizin bilgi dağarcığının bir köşesinde duruyor. Robert Plutchik’in kavramsallaştırdığı duygu çarkıfeleğine göre sevinç, güven, korku, şaşkınlık, üzüntü, tiksinme, öfke ve beklenti hepimizi birleştiren ana duygular.




Bugün Türkiye’nin üzerini yoğun bir karamsarlık perdesi örtmüş bulunuyor; toplum karamsar ve geleceğe umutla bakmıyor. Toplumun %15’ini oluşturan gençler de bu karamsarlığın en önemli taşıyıcılarından.

TÜİK verilerine göre,  gençlerin %45’i kendisini mutlu ve %20’si de mutsuz olarak tanımlıyor 2021 Yaşam Memnuniyeti Araştırması verilerine göre. Bir önceki sene mutsuz olanların oranı %14 iken, bir yıl içinde 6 puan birden yükselerek %20’ye ulaşmış bu kesim. Buna karşın geçmiş yıllarda gençlerin çok daha mutlu olduğunu görebiliyoruz aynı araştırmada.

Bugün bu araştırmanın 2022 sonuçlarına bakabilsek gençlerin çok daha mutsuz olduğunu göreceğiz. Yakın dönemde yapılan araştırmaların hemen tamamı bu mutsuzluğu bugünden teyit ediyor. Gençler mutlu değil, gençler geleceğe umutla bakmıyorlar.

Araştırmalar ekonomik krizin gençlerin geleceğe yönelik umutlarını törpülediğini net bir şekilde gösteriyor. 2018 yılında gençlerin %33’ü ülkenin ekonomik geleceğine umutlu ve %14’ü de karamsar gözlerle bakarken, bu oranlar 2021 yılında sırasıyla %24 ve %32’ye evrilmiş bulunuyor (1) (2). Üstelik ekonomik krizin derinleştiği 2022 yılının ilk dört ayı içinde 18 – 24 yaş grubu gençler arasında karamsarlık oranı %52’ye yükselmişken, iyimserlik düzeyi sadece %14 ile sınırlı bulunuyor (3).

Bugün gençler arasında karamsarlığın en çok beslediği temel duygu öfke. Öfke başıboş kalmaması ve doğru yönetilmesi gereken en temel insani duygularımızdan. 

Merkezi ve yerel iktidar düzeyinde politika ve strateji üreten siyasetçiler ile kamu görevlilerinin ve sivil toplum aktörlerinin bu duyguyu dikkate almaları gerekiyor. Gençlerin hayatlarının merkezinde yer alan bu duygunun gençlere yönelik geliştirilecek politikaların da merkezinde yer alması bir zorunluluk.  

 

(1)  Sia Insight: 2018 Türkiye Gençliği, Çatışmadan Konformizme Araştırması. 15-24 yaş grubu Türkiye kent nüfusu temsili 2.000 genç ile yüz yüze görüşme.

(2)  Sia Insight: 2021 Dijital Derililer Araştırması. 15-24 yaş grubu Türkiye kent nüfusu temsili 1.000 genç ile online görüşme.

(3)  Sia Insight: Ekonomik Gündem Araştırması. 18 yaş ve üzeri metropol illeri temsili 1.664 tüketici ile Ocak – Nisan 2022 döneminde bilgisayar destekli telefon ile görüşme.

 



27 Temmuz 2022'de yayınlanmıştır.

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

FUCK... WILL

YAEFOBİ VE BİR NEFRET OBJESİ OLARAK SEZEN AKSU

SİGARAMIN DUMANINA SARSAM …

"SALYANGOZ" ÜZERİNE (*)

ARAŞTIRMA SEKTÖRÜ

BODRUM

İRONİK BİR SEÇİM

NÜFUS

KONUŞAN MARKALAR

VEGANİZM