GENÇLİK VE DUYGULAR
İnsan doğasına damga
vuran sekiz temel duygu hepimizin bilgi dağarcığının bir köşesinde duruyor.
Robert Plutchik’in kavramsallaştırdığı duygu çarkıfeleğine göre sevinç, güven,
korku, şaşkınlık, üzüntü, tiksinme, öfke ve beklenti hepimizi birleştiren ana
duygular.
Bugün Türkiye’nin
üzerini yoğun bir karamsarlık perdesi örtmüş bulunuyor; toplum karamsar ve
geleceğe umutla bakmıyor. Toplumun %15’ini oluşturan gençler de bu
karamsarlığın en önemli taşıyıcılarından.
TÜİK verilerine
göre, gençlerin %45’i kendisini mutlu ve
%20’si de mutsuz olarak tanımlıyor 2021
Yaşam Memnuniyeti Araştırması verilerine göre. Bir önceki sene mutsuz
olanların oranı %14 iken, bir yıl içinde 6 puan birden yükselerek %20’ye
ulaşmış bu kesim. Buna karşın geçmiş yıllarda gençlerin çok daha mutlu olduğunu
görebiliyoruz aynı araştırmada.
Bugün bu araştırmanın
2022 sonuçlarına bakabilsek gençlerin çok daha mutsuz olduğunu göreceğiz. Yakın
dönemde yapılan araştırmaların hemen tamamı bu mutsuzluğu bugünden teyit
ediyor. Gençler mutlu değil, gençler geleceğe umutla bakmıyorlar.
Araştırmalar ekonomik
krizin gençlerin geleceğe yönelik umutlarını törpülediğini net bir şekilde gösteriyor.
2018 yılında gençlerin %33’ü ülkenin ekonomik geleceğine umutlu ve %14’ü de
karamsar gözlerle bakarken, bu oranlar 2021 yılında sırasıyla %24 ve %32’ye
evrilmiş bulunuyor (1) (2). Üstelik ekonomik
krizin derinleştiği 2022 yılının ilk dört ayı içinde 18 – 24 yaş grubu gençler
arasında karamsarlık oranı %52’ye yükselmişken, iyimserlik düzeyi sadece %14
ile sınırlı bulunuyor (3).
Bugün gençler arasında karamsarlığın
en çok beslediği temel duygu öfke. Öfke başıboş kalmaması ve doğru yönetilmesi
gereken en temel insani duygularımızdan.
Merkezi ve yerel iktidar
düzeyinde politika ve strateji üreten siyasetçiler ile kamu görevlilerinin ve
sivil toplum aktörlerinin bu duyguyu dikkate almaları gerekiyor. Gençlerin
hayatlarının merkezinde yer alan bu duygunun gençlere yönelik geliştirilecek
politikaların da merkezinde yer alması bir zorunluluk.
(1) Sia Insight: 2018
Türkiye Gençliği, Çatışmadan Konformizme Araştırması. 15-24 yaş grubu
Türkiye kent nüfusu temsili 2.000 genç ile yüz yüze görüşme.
(2) Sia Insight: 2021
Dijital Derililer Araştırması. 15-24 yaş grubu Türkiye kent nüfusu temsili
1.000 genç ile online görüşme.
(3) Sia Insight: Ekonomik
Gündem Araştırması. 18 yaş ve üzeri metropol illeri temsili 1.664 tüketici
ile Ocak – Nisan 2022 döneminde bilgisayar destekli telefon ile görüşme.
Yorumlar
Yorum Gönder