ERTELEME
Bugünlerde hepimiz
oturuyoruz, kalkıyoruz ekonomiden konuşuyoruz. Kimimiz artan fiyatlar diyoruz,
kimimiz enflasyon diyoruz, kimimiz de geçim sıkıntısı; ama sözcükler dönüp
dolaşıp ekonomi etrafında kilitleniyor. Bugün toplumun büyük bir kesime göre
Türkiye’nin en önemli sorunu ekonomi ve zamlar. Bazılarımızı artan gıda
fiyatları, kimilerimizi son gelen elektrik ve doğalgaz faturaları çarpıyor,
bazılarımız da her ürün ve hizmette yaşanan fiyat artışları karşında far görmüş
tavşan misali donup kaldık, ne yapacağımızı bilemiyoruz.
Devletin resmi rakamları
da vatandaşların yaşadığı bu şoku belgeliyor. Kasım ayında yüzde 21.31 olarak
açıklanan tüketici fiyat endeksi, aralık ayında yüzde 36.08 ve ocak ayında da
yüzde 48.69 olarak açıklandı TÜİK tarafından. Alternatif enflasyon hesapları
çok daha büyük oranlardan söz ediyor. Enflasyon katlanarak büyüyor. Tüketiciler
geleceğe endişe içinde bakıyor.
Tüketicilerin enflasyon
karşısında yaşadığı şokun şiddetini arttıran çok önemli bir demografik özellik
var. Bugün Türkiye’de 15 yaşın üzerinde 65 milyon genç ve yetişkin tüketici var
ve bu tüketicilerin yaklaşık yüzde 40’nın bir tüketici olarak yüksek enflasyon
ile ilgili bir deneyimi yok. Toplumun önemli bir kesimi enflasyon karşısında
çıplak, bagajında taşıdığı savunma stratejisi yok.
Bu yazıda toplumun
yükselen enflasyon karşısındaki ilk tepkilerini ele almak istiyorum.
Sia Insight’ın Ocak ayında
gerçekleştirdiği bir araştırmaya göre (1), metropol illerinde yaşayan yetişkin
tüketicilerin artan fiyatlar karşısında giderlerini öncelikle dışarıda yeme ve
içme, eğlence ve içki kalemlerinde dizginlediklerini ve bu alanlarda
kısıtlamalara gittiklerini görüyoruz. Bu üç harcama alanını kültürel harcamalar
takip ediyor. Gıda harcamaları, ev temizlik ürünleri ve okul giderleri mümkün
olduğu kadar en az dokunulan alanlar; tüketiciler bu alanlar için ayırdıkları harcama
tutarlarını elden geldiğince benzer bir düzeyde tutmaya çalışıyor.
Tüketicilerin her ne kadar başta gıda olmak üzere belirli tüketim alanlarındaki alışkanlıklarını korumak gibi bir isteği olsa da Ocak ayında metropollü tüketicilerin yaklaşık yarısının fiyat artışlarından dolayı belirli alışverişlerini ertelediklerini görüyoruz (yüzde 45). Ertelenen alışveriş kalemlerinin başında gıda ürünleri geliyor (tüm metropol nüfusunun yüzde 7’si) ve gıda ürünlerinin ilk sırasında da et ve et ürünleri bulunuyor. Ertelenen ikinci alışveriş kalemi de kıyafet (tüm metropol nüfusunun yüzde 6’sı).
Artan fiyatlar
karşısında tüketiciler sadece alışveriş için ayırdıkları bütçeleri kısıtlamakla
kalmıyor, alışveriş noktalarında da değişiklik yapıyorlar. Marketing Türkiye
için yine Ocak ayında gerçekleştirilen bir başka araştırmaya göre (2),
metropollü tüketicilerin yüzde 60’ı fiyat artışlarından dolayı yakın dönemde
alışveriş yaptıkları marketleri değiştirdi ve özellikle indirim marketlerine
yöneldi. Aynı tüketici kitlesinin yüzde 87’si marketlerin indirim fırsatlarını
çok daha yakından takip etmeye başlamış görünüyor ve yüzde 80’i de sadece
zorunlu olarak gördüğü harcamaları yapıyor, keyif amaçlı alışverişleri bir yana
bırakmış bulunuyor. Benzer büyüklükteki bir tüketici kitlesi de her zamanki
markaları yerine daha ucuz olarak gördükleri farklı markaları artık tercih
ediyor.
Keyif veren alışverişten
ve eğlenceden uzaklaşan, dışarıda harcama yapmamaya odaklanan metropol
tüketicilerinin yaklaşık yüzde 60’ı önümüzdeki on iki ay içinde enflasyonun
artmasını bekliyor (1). Tüketicilerin en çok fiyat artışı beklediği gıda
ürünleri de et ve et ürünleri (yüzde 80), kuru gıda (yüzde 79) ile süt ve süt
ürünleri (yüzde 77) (2).
Kalan kış ayları da
zorlu geçmeye aday, ama görünen o ki bahar aylarında da bizi zor günler
bekliyor.
(1) Sia Insight, Ekonomik Gündem Araştırması Ocak 2022, 3 büyük ilde yaşayan 18-65 yaş grubu 420 tüketici ile 12– 18 Ocak 2022 tarihleri arasında bilgisayar destekli telefon görüşmesi
(2) Sia Insight, Zincir Marketler Kurumsal Algı ve Enflasyon
Araştırması, 3 büyük ilde yaşayan 18-45 yaş grubu ve alt sosyo-ekonomik
sınıf harici 401 tüketici ile 13– 18 Ocak 2022 tarihleri arasında online görüşme
Yorumlar
Yorum Gönder